Ujjayi – andning vid ashtanga

Här är en video med Sadie Nardini som beskriver Ujjayi andetaget:

Vinyasa yoga är synkroniserad rörelse och andning. Du använder Ujjayi andetag.

1. Andas in och andas ut djupt genom munnen.

2. På utandning, föreställ dig att du ska skapa imma på ett par glasögon. Då skapas ett ljud i den bakre delen av halsen.

3. När du är bekväm med andas ut, börjar tillämpa samma teknik i halsen till inandningen. Det är där namnet på andningen kommer från: Det låter som havet. (Det låter också som Darth Vader)

4. När du kan kontrollera halsen på både in- och utandning, stäng munnen och börja andas genom näsan. Fortsätta tillämpa samma teknik i halsen som du gjorde när munnen var öppen. Andningen kommer att låta som ”havet” och detta är Ujjayi andetag.

Tips: Ett annat sätt att tänka på i Ujjayi andning är att visualisera halsen som en trädgårdsslang, med andningen som passerar genom som en rännil av vatten. Om du placerar tummen delvis över öppningen på slangen ökar du kraften i vattnet som kommer igenom. Detta är samma sak som du gör med din hals under Ujjayi andning. Luften som kommer in genom förträngda halsen är en kraftfull, riktad andetag som du kan skicka in de delar av kroppen som behöver det under yoga.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *