Inversioner – Träning till handstående

Till inversioner räknas alla yogapositioner där huvudet är lägre än hjärtat. Är du på väg mot inversioner i din yoga practise men känner dig osäker kan det vara bra att träna mot vägg. Låt Sadie Nardini inspirera dig och ta del av hennes tips.

Inversioner-

Det finns många fördelar med inversioner:

Ökar blodcirkulationen- Hjärnan får mer syre och blod, vilket förbättrar koncentrationsförmågan, minnet och bearbetningsförmågan.

Ger energi –  Inversioner som skapar värme såsom handstående, huvudstående, och underarmsstående gör att mer blod transporteras till hjärnan, vilket resulterar i en liten kick. Ny energi både fysiskt och mentalt.

Avslappning-  Vissa inversioner skapar värme (handstående, huvudstående) och ger energi. Andra inversioner ger avkylning, exempelvis skulderstående och liggande med benen upp längs väggen. Dessa inversioner lugnar nervsystemet och aktiverar därmed det parasympatiska nervsystemet och skapar känslan av lugn och balans.

Du får bättre balans-  När du har hittat balansen på ett ben är det självklara nästa steget att försöka hitta balansen på händer och huvud.

Förbättrar core-styrkan- Inversioner skapar kroppsbalans genom att utveckla styrkan i överkroppen. Framförallt kvinnor är många gånger starkare i benen.

Förbättrar självförtroendet- Även om den första kicken upp till handstående kan vara riktigt skrämmande så är det när vi väl får till det, en riktig boost för självförtroendet. Och påverkar dig i  många avseenden.

Ödmjukhet-  Alla försök påminner oss om hur mycket mer vi måste lära oss, och hur sant det är att det är resan som är viktig och inte bara målet.

Do your practise and all is coming.

inversioner