YinYoga vid förkylning

Har du feber eller ont i halsen ska du inte träna. Dessa två symptom brukar visa på att du har en infektion i kroppen som du behöver låta kroppen ta hand om. Finns det energi kan du kanske ta en långsam promenad så du får lite solljus och frisk luft. Men om du har en förkylning, och du känner dig lite piggare kan du göra dessa underbara yin-övningarna. Rör dig långsamt, stanna så länge kroppen känns bra och lyssna inåt. Vad händer, hur känns det? Andas…

Yin-övningar 3-10 minuter

Uttanasana (framåtfällning) – blodet kommer verkligen att strömma igenom bihålorna (ja, det känns) men efteråt släpper faktiskt lite av den där tilltäppta känslan.

Salamba Setu Bandhasana (halv brygga eller brygga med stöd, på block eller bolster) – öppnar upp bröstet och ökar blodcirkulationen.

Bharadvajasana (twist) – Detta är min absoluta favorit! Den fungerar som en detox för hela kroppen och sträcker ut ryggraden. Kan göras både sittande och liggande.

Salamba Sarvangasana (axelstående på det sätt som passar dig bäst) – eftersom den här asanan påverkar sköldkörteln kommer det endokrina systemet att stimuleras, även immunsystemet och nervsystemet.

 

Balasana (barnets position) – en återhämtande och lugnande position. Neutralisera rygg och sinne med barnets position, andas djupt ner och in i ländryggen för att släppa på spänningar.

Bildresultat för Balasana

Viparita Karani (benen mot väggen) – får igång lymfsystemet och stärker immunförsvaret.

När man är förkyld och hostig är det bra att ha överkroppen högt upp när man vilar eller sover. Men tillåt dig att vända på det perspektivet, några minuter!

Bildresultat för Viparita Karani
 
Vila
Avslutningen görs med fördel sittande snarare än liggande i savasana, eftersom liggande på rygg inte direkt motverkar slemmet i luftrören. Sitt upp, andas djupt och föreställ dig styrkan återvända.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *