Virabadrasana I (Krigare I)

Virabadrasana I är den första av krigarpositionerna. Positionen stärker hela kroppen, är grundande och ger dig kraft.

 

Virabadrasana I

Gör så här:

  1. Stå i bergspositionen. På en utandning kliv bak med vänster fot samtidigt som du sträcker armarna rakt upp ovanför huvudet. Placera vänsterfoten i golvet med ca 45 graders vinkel. Höger fot pekar fortfarande rakt fram. Sträck på vänsterbenet och böj i höger knä till rakt ovanför vristen.
  2. Hälarna hålls antingen på en rak linje men du kan  kliva ut med högerfoten åt sidan för att skapa mer utrymme. Rikta svanskotan ned mot golvet och för höftbenen och nedre revbenen mot varandra.
  3. Rikta överkroppen framåt. Sträck armarna rakt upp mot taket med handflatorna mot varandra, eller axelbrett isär för mer utrymme för axlarna. Låt fingrarna stäva uppåt samtidigt som du drar in skulderbladen mot ryggraden och ner mot golvet. Lyft bröstet och toppen av huvudet uppåt.
  4. Låt blicken gå upp mot händerna. Pressa ned fotsulorna på både främre och bakre foten lika mycket i mattan för att få kraft i benen. Om möjligt sjunk ned till 90 grader i främre knät.
  5. Se till att främre knät pekar rakt fram och hålls kvar rakt ovanför vristen. Andas långa djupa andetag, känn hur revbenen expanderar i alla riktningar på inandning och sjunker ihop på utandning.
  6. Håll i fem andetag och kliv sedan tillbaks till bergsposition (Tadasana) på en inandning.

Fördelar

  • Sträcker ut bröstet, axlar, nacke, mage och höftböjare.
  • Ger dig kraft och energi.
  • Stärker och sträcker låren, vaderna och vristerna.
  • Stärker axlar, armar och musklerna i ryggen.
 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *