Trädets position – dag 6 Yoga Living Challenge

Tree (Vrkasana, vrksa- träd)

Trädets position är en balansövning som kan ge ökad koncentration, fokus och ett lugnare och mer stabilt sinne. Precis som ett träd som står stadigt med rötterna nedåt behöver vi ha en stadig grund för att kunna växa uppåt och behålla vår stabilitet när det blåser hårt och livet är utmanande. Du liksom trädet har flera dimensioner, både dem ovan jorden och det komplicerade system vi inte ser under marken och ytan.

Denna position sägs kunna lära oss att stå stadigt oavsett vad som händer utanför oss. Trädet position lär oss också att våga tappa balansen ibland och våga hitta den igen. Den sägs även kunna förbättra vårt självförtroende.

tree pose- kino

Effekter:

  • Stärker lår, vader, anklar och rygg
  • Stretchar ljumskar och insida lår
  • Övar upp din balans
  • Ökar förmågan att koncentrera sig
  • Sträcker ut bröstet och axlarna

Gör så här:

  1. Stå i Tadasana (Berget) med armarna hängande längs sidorna.
  2. Skifta över vikten till vänster fot och lyft upp höger fot och sätt fotsulan mot insidan av vänster lår. Pressa foten mot låret och låret tillbaka mot foten.
    Om rörlighet eller balans begränsar dig kan du alltid flytta ned den lyfta foten längre ner på benet, undvik dock att placera den på insidan av knät.
  3. Pressa ned vänster fot i marken och bli medveten om din höft. Här vill ofta ena höften lyfta lite uppåt, sträva efter att försöka få höfterna parallella.
  4. Förläng svanskotan och sträck dig uppåt. Om du vill kan du lägga en hand på huvudet och pressa upp mot den för att förlänga kroppen lite mer.
  5. För samman handflatorna i Anjali Mudra framför bröstet och fäst blicken på en punkt framför dig.
  6. Stanna kvar här eller sträck upp armarna på en inandning. Tänk på att slappna av i axlarna och dra ner skulderbladen.
  7. Stå kvar här eller sträck upp händerna mot taket samtidigt som du drar skulderbladen ner mot svanskotan. Håll i c:a 5 långa andetag. Sänk sedan armarna och kom långsamt tillbaks till Tadasana på en utandning.
  8. Upprepa på motsatt sida.

Vill du joina denna Challenge?

Lägg upp en bild/dag och asana med följande taggning på Instagram:@kinoyoga @omstarsofficial#30dayyogaliving 

Yoga Challenge

Taggat , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *