Kirtan Kriya – meditera med mantra och mudras

Meditera med mantra och mudras

I det österländska tankesättet anses det att kropp, sinne och själ finns i dina händer och att du genom olika handställningar (mudras) kan påverka det fysiska, mentala och emotionella inom dig. Ordet mudra kommer från sanskrit och kan översättas till försegling, symbol eller gest och är benämningen för de handformationer vi ser inom yoga. Mudras är praktiska tekniker med syftet att rikta fokus och livsenergi (prana) till eller från ett visst ställe i kroppen. Vanligast är gyan mudra, tumme mot pekfinger och anjali mudra, handflatorna mot varandra i höjd med hjärtat.

Effekter av meditation

Meditation reducerar stress, förbättrar minnesfunktioner, minskar depression, balanserar humöret, ger bättre sömn, motverkar åldrande, reducerar inflammation och ger ökat välmående.
Meditationen stimulerar och skapar nya kopplingar mellan höger och vänster hjärnhalva, i yoga traditionen används Kirtan Kriya därför för att bryta dåliga vanor som bygger på mentalt eller fysiskt beroende.

Så här gör du:

Sitt i meditationsställning med ryggen rak, antingen på golvet eller på en stol. Låt händerna vila på knäna, handflatan upp. När du sjunger Sa sätter du ihop tummen med pekfingret, på Ta byter du ut pekfingret mot långfingret mot tummen, på Na trycker du ihop ringfinger och tumme och på Ma tar du helt enkelt lillfinger och tumme ihop.

Sa betyder födelse

Ta är liv

Na är död 

Ma står för återfödelse

Upprepa detta om och om igen i takt med mantrat. Mantrat sjungs i medvetandes tre språk:

  • Mänskligt- normal eller hög röst (världen)
  • Kärlekens- stark viskning (längtan att få höra till)
  • Gudomligt- tyst, mental vibration (det eviga, oändliga)

Varje cykel av mantrat tar ca 3-4 sekunder och återspeglar vad som kallas skapelsens cykel, från det oändliga kommer det liv. Efter liv kommer död eller förändring. Efter död kommer återfödelse till glädje för det oändliga som leder till liv och så fortsätter det. Mantrat betyder ”Jag är den sanning jag mediterar på”. Tekniken kallas Kirtan Kriya och sägs påverka hjärnan. Varje gång en mudra stängs, alltså då ett finger trycks mot tummen, befäster egot effekten av mudran i vårt medvetande.

kirtan kriyaMudras (handställningar)

  • Gyan Mudra- kunskap
  • Shuni Mudra- visdom, intelligens, tålamod
  • Surya Mudra- vitalitet, livsenergi
  • Buddhi Mudra-  förmåga att kommunicera

Ögonfokus

Slut ögonen, och placera fokus i tredje ögat (punkten mellan ögonbrynen).

Visualisera hur ljus/energi kommer ner in i hjässan och sedan ut genom tredje ögat. Man kan se det som att energin rör sig längs en gyllene sträng som sammanbinder tallkottkörteln med hypofysen.

Tid

Chanta mantrat i följande ordning under lika långa tidsintervaller:

  1. Med normalt röstläge
  2. Med starkt viskande röst
  3. Helt tyst
  4. Helt tyst
  5. Med starkt viskande röst
  6. Med normalt röstläge

För att t ex meditera ca 11-12 min så tar du 2 minuter för varje intervall. Jag brukar göra denna meditation i 12 minuter till låten: ”I and Higher” av Rafael- du hittar den här.

Eller den här magiska versionen av Nirinjan Kaur.

Om du under den tysta fasen upptäcker att tankarna börjar vandra, återgå då för en kort stund tillbaka till viskandet, vidare tillbaka till högt, ner i viskande och sedan tillbaka in i tystnaden igen. Om det behövs för att fokusera sinnet kan detta upprepas flera gånger under den tysta fasen.

För att meditera i 5 min tar du ca 50 sekunder för varje intervall och för att meditera för 31 min tar du ca 5 min per intervall och 1 extra minut med att meditera på ljudet av mantra medans du sitter tyst.

Avsluta: Andas in och sträck upp armarna rakt upp i luften. Spreta med fingrarna. Andas ut. Skaka händerna kraftfullt en stund över huvudet och låt energin få cirkulera. Under tiden, Andas in och ut 2 ggr till. Sänk armarna.

Tona ut med mantrat ”Sat Nam” 3 gånger.

Gående meditation

Nästa gång du tar dig en promenad så prova denna gående meditation. Du jobbar med andningen, fokus, koordination, att släppa taget om tanken. Gör övningen ödmjukt och med tålamod. Tappar du bort dig så gå vänligt tillbaka och börja om med övningen.

Effekter av Kirtan Kriya

Meditationen Kirtan Kriya har samma läkande effekt på hjärnan som om du skulle meditera 2-3 timmar. Förutom att det blir en ökad aktivitet i hjärnan är också effekten i kroppen som om du skulle dammsuga bort celler som är potentiella cancerceller, du eliminerar på så vis inflammatoriska tillstånd.

Forskning

Forskare menar att om du gör denna meditation 12 minuter om dagen i 8 veckor så ökar du din blodtillförsel till frontal loberna och parietal loberna. Vilket i sin tur ger galet många härliga effekter för både kroppen och sinnet, såsom att minska stress, förbättra minnet, minska deppighet, balansera humöret samt ge bättre sömn och ökat välmående. Denna meditation har även visat sig skapa nya kopplingar mellan hjärnhalvorna vilket kan hjälpa oss att exempelvis bli av med eventuella beroenden och laster. Den skapar balans i hela vårt energisystem.

Läs mer här om vad Dharma Singh Khalsa, M.D. som forskat på detta i tolv år kommit fram till.

Tekniken har också undersökts av Nobelpristagaren Elisabeth Blackburn som upptäckte att den förlängde telomererna* i ändarna på DNA spiralen i våra cellkärnor, vilket påverkar cellens livslängd, mer än någon annan metod hon tittat på. Läs mer om hennes forskning på Sa Ta Na Ma här.

*Telomererna är de skyddande ändarna på kromosomerna. De är som ändarna på skosnören. Om du förlorar den skyddande änden så börjar snöret bli trasigt. Telomeras är ett enzym. I cellerna reparerar det telomerlängden när de blir trasiga. Telomererna slits med vårt åldrande, men en hälsosam livsstil kan minska slitaget och reparera skador.

Taggat

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *