Ansiktsyoga – strama upp ansiktets muskler och minimera rynkor

Ansiktsyoga

Grimasera mera – slipp rynkor

Precis som resten av kroppen förlorar ansiktets muskler volym och spänst med åren. Så räck ut tungan så långt du kan, blås upp kinderna, himla med ögonen och pluta med munnen. På detta sättet kan du släta ut rynkor, strama upp huden och ge dig själv ett ungdomligare utseende. 

Face yogans rörelser tonar ansiktsmusklerna och ger dem mer volym. Du stramar upp slapp hud och rynkor kring ögonen, munnen, i pannan och halsen slätas ut, enligt entusiasterna. Övningarna sägs också öka blodcirkulationen i huden så att den blir friskare och får mer lyster.

Övningar

Upprepa övningarna ca 10 ggr eller håll ca en minut. Ju mer repitioner desto bättre resultat. Själv väljer jag ut en övning om dagen som jag utför under exempelvis bilresan till jobbet. Ingen ser mig och jag kan grimasera en stund och sjunga resten, vilket också är superbra för ansiktet om det görs med inlevelse. Ingen ser dig- sjung ut! 


ansiktsyoga_surprise me
Överraska mig – slätar ut pannan
Spärra upp dina ögon och försök att visa så mycket av det vita i ditt öga som möjligt. Håll tills dina ögon börjar vattna sig, ca 30 sek-1 min.
Hur det fungerar: Genom att hålla detta uttryck och använda musklerna runt dina ögon och på pannan, minimeras de negativa effekterna av att rynka med ögonbrynen.

ansiktsyoga fina kinder
Strama upp dina kinder
Ta ett stort andetag genom munnen och puffa luften från kind till kind tills luften tar slut och du måsta ta ett nytt andetag. Upprepa 10ggr.

Hur det fungerar: Den här övningen stärker dina kindmuskler.”Om du tittar på personer som spelar saxofonen, har de alltid fasta kinder.


ansikts yoga kråksparkar

Hej då kråksparkar!
Tänk dig att blinka med ditt nedre lock. Ganska svårt, eller hur? Det kommer att ta lite övning, och din hjärna kommer att lära sig hur man gör det snabbt.

Lyft försiktigt yttre ögonpartiet med fingertopparna. Lägg sedan lite  tryck med fingertopparna i den yttre veckningen av kråkans fötter, vilket skapar lite press för muskeln att arbeta mot. Se bara till att du inte dra eller dra i huden eftersom området är mycket känsligt. Se till att huden är ren och lite fuktad så att den inte är tätt.

Hur det fungerar: Genom att träna musklerna runt ögonen stärker du huden som håller sig spänstig och inte veckar sig, vilket skapar rynkor.

ansiktsyoga Dockansikte

Dockansikte
Le stort och tryck försiktigt fingertopparna i vecken mellan näsan och läpparna. Lyft upp musklerna och pressa fingertopparna ner i musklerna för litet motstånd.

Hur det fungerar: En av de bästa tecknen på ungdom är runda kinder. När dina fingertoppar trycker in i ansiktsmusklerna, trycker musklerna tillbaka, vilket gör dem starkare och ”fylligare”.

ansikte yoga- Strama upp halsen
Strama upp halsen
Pressa tungan mot gommen, le brett och svälj samtidigt som hakan pekar upp mot taket.

Hur det fungerar: Du tränar din tuggmuskulatur och platysma, vilken är den muskeln som omger ditt övre bröst, nyckelben och hals.

yoga för ansikte- buddha face

Buddha ansikte – återställer ansiktet
Denna övning är det enklaste av alla ansiktsyoga-poser. Du behöver bara ”föreställa” dig Buddhans ansikte över ditt ansikte som ett Photoshop-filter.” Stäng bara dina ögon, visualisera punkten mellan dina ögonbryn och gör ett mycket litet leende.

Hur det fungerar: Den här posen kan ”återställa dina ansiktsvanor” – nästan som att starta om datorn. Många rynkar omedvetet på pannan och detta skapar på sikt rynkor. Denna övning hjälper till att kompensera för de invanda uttrycken.

Taggat , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *