Ardha Matsyendrasana – dag 8 yoga living challenge

Ardha Matsyendrasana (sittande halv ryggradsrotation)Ardha Matsyendrasana

Detta är en rotationsposition som är bra för att skapa mer rörlighet i ryggraden, vilket leder till ett ökat energiflöde i kroppen. Vrid på utandning, var försiktig och lyssna på kroppen.

Steg för steg 

  1. Sitt på golvet med benen raka. Dra upp höger knä mot bröstet. Placera fotsulan på utsidan av vänster lår, se till att förankra hela fotsulan i golvet. Pressa vänster häl framåt för ett starkt ben.
  2. Andas in och krama om höger knä med vänster arm. Andas ut och sjunk djupare ned mot golvet med sittbenen.
  3. På inandning sträck toppen av huvudet mot taket och förläng ryggen. På utandning, rotera överkroppen åt höger och sätt vänster hand i golvet strax bakom kroppen. Sätt gärna fingertopparna i golvet för att skapa längd upp i axeln.
  4. Vrid blicken över bakre axeln. Känn hur varje inandning sträcker ryggen ännu rakare upp mot taket genom toppen av huvudet och hur utandningen tar dig lite djupare in i rotationen.
  5. Och du har en bra rörlighet i ryggen kan du släppa höger knä och placera vänster armbåge på utsidan av låret med handflatan öppen åt sidan. Du kan även dra upp vänster ben så att foten landar utanför höger höft.
  6. Det är viktigt att ryggen behåller en rak linje genom hela rörelsen. Andas djupa andetag längs med ryggraden. Håll fem till tio andetag. Andas in och sträck dig längre mot taket, släpp taget om benet och kom långsamt fram igen på en utandning.
  7. Upprepa på motsatt sida.
 

Fördelar med denna vridning

  • Sträcker ut axlar, höfter och nacke
  • Ger ryggraden energi
  • Stimulerar de inre organen
Taggat , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *