Nya leggings från Dharma Bums

Är du sugen på nya leggings?
Butterfly High Waist – leggings från Dharma Bums 750 SEK

Nu har vi fått in nya leggings från Dharma Bums. De tillverkar yogaleggings av hög kvalitet och i härliga mönster. Materialet är både fuktabsorberande och snabbtorkande. Extra bonus är solskydd SPF +30. Detta gör att färgen håller sig längre och förhindrar solblekning av byxan.

Sååå bra & eko, såklart!
Du hittar fler ekologiska yogakläder här.

Sassy Dragon – leggings från Dharma Bums 750 SEK

Tvätta din leggings i återvunnen PET i 30 grader och häng för att torka. När du tar hand om dina kläder ökar du livslängden på dom och de håller sig fina längre.

Nice to know
Dharma är lagen som ”upprätthåller och bevarar ordningen i universum”. De som följer dharma kan bli tillfreds och lyckliga. Flera religioner har konceptet med Dharma i sin filosofi, där Hinduismen är den ursprungliga och äldsta läran. Även om det skiljer sig i detaljerna så delar man åsikten att målet med det mänskliga livet är frigörelse. Hinduismen anser att dharma är grundpelaren för allt liv. Enkelt uttryckt, Bra dharma = Bra karma

Bra yogamatta – få bra grepp med nya yogamattan från Yogish Collective

Denna vackra yogamatta är tillverkad av naturgummi och har en vegansk mockayta. Det fina skiktet av mikrofiber ger dig samma grepp som vid användning av en yogahandduk och blir bättre ju mer du svettas. Helt fantastiskt! Mattan finns i fyra olika färger, gul, blå, grön och rosa.

Baksidan av yogamattan är av naturgummi vilket gör att den ligger stadigt på golvet när du tränar.

Yogamattan är gjord av biologiskt nedbrytbart, återvinningsbart naturgummi och har ett vatten-baserat tryck. Mattan är fri från PVC, latex, giftigt lim och ftalater. Att träna på en ekologisk matta känns idag som en självklarhet för mig.

TIPS: Spraya mockaskiktet på yogamattan med lite vatten innan din yogaträning. Det kommer att ge dig ett bra grepp och förhindra glidning.

Detta är ett bra val av yogamatta för dig som söker ett bra grepp. Lite dyr, men snygg och riktigt bra.

Du hittar denna fina yogamatta här.

Yogabyxa med lotusblomma

Hur fin är inte denna yogabyxa?  Byxan som sitter fantastiskt pryds av en vacker lotusblomma och är Inner Fire´s bäst säljande print.  Inom Buddhismen ser man Lotusblomman som en symbol för andlig utveckling. Lotusblomman har rötterna i dyn och växer uppåt genom grumligt vatten för att blomma i solens och himlens ljus. Den är en symbol för insikten som leder från återfödelsernas kretslopp till evigheten.yogabyxa

Yogabyxan är gjord av 88% återvunnen polyester och 12% spandex.  De  har ett högt och brett midjeband som passar alla kroppstyper. Designad och etiskt tillverkad i Kanada.

Läs mer om ekologiska yogakläder från Inner Fire och köp denna fina yogabyxa här.

Pranayama – andas rätt och öka din livskraft

nadi_shodana_andning

Pranayama är andningsövningar som syftar till att kontrollera och öka din prana (livskraft). Andningen är nära förbunden med ditt sinne och speglar ofta ditt mentala och emotionella tillstånd. Bara genom att bli uppmärksam på den naturliga och spontana andningen följer en upplevelse av ökad närvaro. Dessutom fördjupas och lugnas andningen av sig själv, vilket leder till frigörande av fysisk, mental och emotionell stress.

Vissa anser att det är viktigare att träna andning än asanas (fysiska övningar/positioner). Testa dig fram, övningarna behöver inte ta lång tid och kan göras när som helst, på jobbet, bussen, eller när man är ute och promenerar. Jag brukar göra någon andningsövning varje dag.  Ställ inte så höga krav på dig själv. Några minuter om dagen ger otroligt mycket.

nadi_shodhana_andningsteknik

Hur andas Du?

Notera hur din andning skiftar mellan höger och vänster näsborre under dagen och om du kanske mår olika beroende på vilken näsborre som är aktiv. När du andas mest genom den vänstra näsborren betyder det att den högra hjärnhalvan är aktiv och du är lugn och avslappnad medan om höger näsborre är den som är dominerande är vänster hjärnhalva aktiv och du är pigg och alert.

Vill du bli pigg – Andas genom höger näsborre.
Vill du bli lugn – Andas genom vänster näsborre.

Balansera nervsystemet med växelandning

Nadi Shodana kallas även för växelandning. Den renar kroppens nadis (energikanaler) och ger fokus genom att balansera nervsystemet. Höger näsborre är kopplad till det sympatiska nervsystemet och vänster till det parasympatiska nervsystemet.

  1. Sätt dig bekvämt, upprätt med vänster hand på knäet, handflatan upp och med pekfinger och tumme ihop. Använd höger hand (Vishnu mudra), håll för höger näsborre och andas in genom vänster.
  2. Håll för båda näsborrarna.
  3. Håll för vänster näsborre och andas ut genom höger.
  4. Andas nu in genom höger näsborre.
  5. Håll för båda näsborrarna.
  6. Håll för höger näsborre och andas ut genom vänster.
  7. Och fortsätt så.
Vishnu Mudra
Vishnu mudra

Gas och broms

I kroppen fungerar det parasympatiska nervsystemet som en broms som skapar vila och återhämtning och det sympatiska nervsystemet styr aktiviteten och fungerar som en gaspedal. Andningen är nyckeln som skapar balans mellan gas och broms genom att aktivera det parasympatiska nervsystemet.
Utan denna aktivering går vi på högvarv och kan på sikt leda till stressrelaterade sjukdomar.

Fördelar med andningsövningar

  • Minskar stress
  • Ökar koncentrationsförmågan
  • Aktivera det parasympatiska nervsystemet som ger lugn och ro
  • Ökar syreintaget i kroppen
  • Förbättrar matsmältningen
  • Ökar lungkapaciteten
  • Förankrar dig i nuet

Tips på övningar

Sitt bekvämt, upprätt.  Bestäm innan hur många minuter du ska sitta genom att exempelvis sätta ett larm. Det är bra att ha en början och ett slut. Slut ögonen och försök fokusera på andetaget. När du är klar, öppna försiktigt ögonen och tacka för stunden du givit dig själv.

Nadi shodana- se ovan.

Sama Vritti– (Sama betyder lika och vritti betyder rörelse). Målet är att varje in- och utandning ska vara lika långa och lika medvetna. Förläng andetagen försiktigt. Räkna tyst för dig själv,  börja med 4 sekunder (eller det antal sekunder som känns naturligt för dig). Andningen ska ske genom näsan och du kan använda Ujjayi om det känns bekvämt för dig.